Vinkit rekrytointiin

Ennakoi - kerro tilasta - ole aktiivinen

Rekrytointiprosessi on erilainen jos olet rekrytoimassa/kutsumassa tilalla aiemmin olleita työntekijöitä kauden töihin tai jos rekrytoit kokonaan uusia tekijöitä vai sekä että. Annamme vinkkejä, ohjeita ja vastauksia eri kohderyhmien rekrytointia koskeviin kysymyksiin näillä sivuilla. 

Prosessiin liittyy erilaisia vaiheita riippuen työntekijöiden koti-/lähtömaasta kuten työlupien haku. Olemme laatineet kuvalliset ohjeet esimerkiksi kausityötodistuksen hakemiseksi sähköisessä järjestelmässä venäjäksi, jota työntekijät voivat hyödyntää ja hakea itse kausityötodistuksia. 

Työnhakijan tietoisuus tilasta → pohdinta → kiinnostus → hakemus → valinta → palkkaus

Jos rekrytoit kokonaan tai osittain uusia työntekijöitä, huomioi, että tilasta ja työstä kiinnostuneita tarvitaan lukuisia saadaksesi palkattua tarvittavan määrän työntekijöitä. Työvoimavaltaisella alalla tyypillistä on, että 10 % hakemuksista johtaa palkkaukseen eli 10 palkattua työntekijää kohden tarvitaan 100 kiinnostunutta, jos lähdetään ns. puhtaalta pöydältä. Kohdentamalla ilmoitusta tiettyihin maihin/kohderyhmiin, sopivat osumat lisääntyvät.  

Myös työvoiman vaihtuvuus on työvoimavaltaisella alalla tavallista eli jonkun verran vaihtuvuutta tapahtuu aina. Kannattaakin tehdä markkinointia ympäri vuoden, ei ainoastaan ennen kauden alkua. Kerro tilastasi, tyypillisistä tilan työpäivistä, ympäristöstä ja työvoimatarpeista pitkin vuotta. 

Tarjoamme mm. kausityöalustan (maksuton) tilan markkinointiin ja tarpeen mukaan työpaikkojen avaamiseen haettavaksi. Lisäksi kannattaa panostaa tilan kotisivuun ja/tai sosiaalisen median kanavaan/kanaviin, joissa monet työnhakijat liikkuvat tänä päivänä. Mieti miksi työntekijät viihtyvät teillä, mikä tekee teidän porukasta ja tilasta sellaisen, joka kannattaa valita, hyödynnä ajatuksia viestinnässä ja markkinoinnissa.

Helpointa monin tavoin on se, että vanhat työntekijät palaavat tilalle seuraavana kautena ja että he toimivat myös tilan "suurlähettiläinä". Hyvä työnantajakuva leviää "suurlähettiläiden" matkassa eli he kertovat työpaikasta kausityöstä kiinnostuneille tuttavilleen ja sukulaisilleen. Tähän on tulossa avuksesi materiaalia tuleville kausille. 

Eri kohderyhmät lyhyesti eri näkökulmista

Kanavavalinta

Työpaikkailmoitus kannattaa julkaista mahdollisimman moneen paikkaan. Ilmaisia kanavia ovat esimerkiksi TE-palveluiden sivut ja hankkeemme kausityöalusta - kausityönantajien ja -tekijöiden kohtaamispaikka sekä www.jobsinfinland.fi joka on suunattu englanninkielisten työpaikkojen ilmoittamiseen (eli paikat, joissa ei ole vaatimusta suomenkielen taitoon). Sivustolla ilmoitetaan työpaikkoja eri aloilta, myös kausitöitä. TE-toimiston sivuilla ilmoittaminen tilastoidaan ja kertoo muun muassa maaseudun työvoimatarpeista, mikä on tärkeää tietoa esimerkiksi maaseudun palveluihin vaikuttamisessa. 

TE-palveluiden sivuilla työpaikan ei tarvitse olla avoimessa haussa. Voit valita esittelypalvelun. Esittelypalvelussa TE-toimiston rekrytointipalveluiden asiantuntijat etsivät työpaikkaan sopivia henkilöitä työnhakijoiden joukosta. Kutsut itse sopivimmat ehdokkaat haastatteluun. TE-palveluiden sivuilta ilmoitus menee myös automaattisesti Työmarkkinatorin sivuille.

Ilmoitus kannattaa julkaista myös sosiaalisen median kanaviin esim. tilan omalle Facebook-sivulle, jos sellainen on. Facebookista löytyy myös erilaisia ryhmiä, jonne ilmoituksen voi jakaa esim. Hae töitä – verkostoidu - ilmoita työpaikoista -somerekry tai Renkejä ja piikoja ryhmissä. Lisäksi paikkakunnilla on monesti omia Puskaradio-ryhmiä. Ilmoitukselle voi myös ostaa sponsoroitua mainontaa Facebookissa, jolloin sille saa lisänäkyvyyttä. Some-kanavissa kannattaa hyödyntää kuva- tai videomateriaalia, niin hakijat näkevät millaista tilalla on.

Kausityövoimahankkeen kausityöalustalla pääset esittelemään tilasi  sekä kuvaamaan tilan työtehtävät ja milloin työntekijöille on tarvetta. Hakijat (myös ulkomainen työvoima) ovat yhteydessä ja voitte keskustella alustalla. Näet sinuun yhteyttä ottaneiden työnhakijoiden esittelyn, lähtömaan ym. olennaiset tiedot. Voitte jakaa keskustelussa esim. liitetiedostoja.

Voit linkittää tilakortin  muissa palveluissa julkaisemiisi työpaikkailmoituksiin, jos teet kortista julkisen. Kannattaa hyödyntää sitä koko kauden ajan markkinoinnissa. Voit päivittää tilakorttiin työntekijätarpeita pitkin kautta, poistaa ja lisätä, sekä päivittää tilan työtehtäviä, kuvia ym. Ohjeet käyttöön tarkemmin sivun lopussa. Autamme tilakortin sisällön käännöksissä, eli voit suunnata hakuja haluamillesi kohderyhmille. Alusta on käytettävissä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. 

Jos haluat ulkoistaa rekrytoinnit, henkilöstöpalveluyritykset kuten Töitä Suomesta Oy tarjoavat maksullisia rekrytointipalveluita (työpaikkailmoittamisesta koko rekrytoinnin hoitamiseen, ilmoittaminen myös esim. Ukrainassa). Jos olet kiinnostunut vuokraamaan henkilöstöä tai haluat lisätietoja esimerkiksi TE-palveluista (työkokeilu, oppisopimus, osatyökykyisen palkkaaminen..), tutustu Tukea työllistämiseen -osioon. Mikäli haluat työpaikkoja auki EU-maissa, TE-toimiston EURES-asiantuntija auttaa.

Mikäli tarjoat kesätöitä opiskelijoille tai koululaisille, on hyvä kontaktoida paikallisia oppilaitoksia suoraan (opintojenohjaajat, työelämä- tai urapalvelut) sekä kertoa työpaikoista esim. Facebookissa. Kesätyö on mahdollista myös kansainvälisille opiskelijoille. 

Turvapaikanhakijoiden ja muiden maahanmuuttajien rekrytoinnissa ota yhteyttä vastaanottokeskukseen tai StartUp Refugees-järjestöön. Startup Refugeesin työnvälitys ja muut palvelut ovat työnantajalle maksuttomia. Järjestö tukee pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja muita maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä ympäri Suomea. 

Ukraina-kampanja - maksutonta työpaikkojen markkinointia Ukrainassa 

PORE-hankkeen ukrainankielinen viestintäkampanja on päättynyt, lisärahoitus vuodelle 2022 on vielä auki - päivitämme jatkuuko hanke, kun saamme tiedon (viim. päivitys 1/2022). Työnantajan on mahdollisuus suunnata hankkeen avulla työpaikkailmoittamista ja markkinointia suoraan Ukrainaan. Katso lisätietoja, miten pääset mukaan: https://www.porefin.fi/ukraina/  Yritys pääsee eri toimenpiteiden avulla hyvin näkyviin ukrainalaisille työnhakijoille. Voit käyttää esimerkiksi seuraavaa ohjetta avuksesi laatiessasi työpaikkailmoitusta, autamme käännöksissä. 

Informatiivinen työpaikkailmoitus

Kausityöalustalla, kotisivuilla tai pelkässä työpaikkailmoituksessa kannattaa kuvailla mahdollisimman tarkasti työskentelyolosuhteita ja työtehtäviä esim. milloin työ alkaa ja kuinka kauan töitä on tarjolla esim. kokopäiväisesti (sesonkityötarpeen luonne, loppu- ja alkukasvukausityön luonne), kuinka monta tuntia töitä tehdään päivässä, miten sääolosuhteet vaikuttavat työskentelyyn, jos vaikuttavat.

Millaisia ominaisuuksia työntekijöiltä vaaditaan. Vaaditaanko esim. aikaisempaa kokemusta tai osaamista? Millaisia ominaisuuksia työntekijällä on hyvä olla esim. ahkeruus, sinnikkyys, joustavuus, sorminäppäryys, herkkä marjan käsittelytaito tmv. 

Kerro myös millainen palkkausmalli työssä on. Onko työssä tuntipalkka vai urakkapalkka ja mitä se on. Kerro ilmoituksessa tuntipalkka ja urakkapalkka, niin hakija saa heti tiedon palkkauksesta. Palkkauksesta kannattaa kertoa jo ilmoituksen alkuosassa. 

Myös seuraavat asiat kannattaa kertoa ilmoituksessa:

  • Tilan sijainti, miten pitkä matka on kauppaan, millaisia harrastusmahdollisuuksia kunnassa on, onko lähellä esim. uimaranta, mitä voi tehdä vapaa-ajalla, soutuvene
  • Miten tilalle pääsee esim. julkisilla liikennevälineillä, voidaanko työntekijä hakea lähimmältä juna-/linja-autoasemalta tai pysäkiltä?
  • Onko tilalla majoitusmahdollisuus? Millainen majoitus on ja mitä se maksaa?
  • Miten ruokailu on järjestetty vai vastaako työntekijä itse ruokailuista? Millainen ruoanlaittomahdollisuus, miten kauppareissut hoituvat?
  • Milloin työ alkaa ja päättyy? Onko mahdollista työskennellä myös lyhempi aikajakso esim. 2 vkoa.
  • Määrittele ikäraja työlle

Ilmoitus kannattaa Suomeenkin suunnattuna tehdä sekä suomeksi että englanniksi, koska on paljon hakijoita, jotka eivät osaa suomea. Ilmoituksen kielivalinnoilla työpaikkaa voi suunnata myös eri kohderyhmille. Jos vaatimuksena on, että hakijalla on työlupa, tai hakija on jo Suomessa niin tämä kannattaa mainita myös ilmoituksessa.

Laita ilmoitukseen myös selkeät hakuohjeet:

  • Miten haluat hakemukset esim. sähköpostilla
  • Miten hakija voi kysyä lisätietoja? Mahdolliset soittoajat eli milloin olet tavoitettavissa
  • Milloin hakuaika päättyy?
  • Mihin mennessä vastaatte kaikkiin hakemuksiin esim. viikon kuluessa, kahden viikon kuluessa

Pidä hakijat ajan tasalla

Pidä hakijat ajan tasalla rekrytointiprosessi etenemisestä. Lähetä hakijoille vastausviesti, kun olet saanut hakemuksen tai yhteydenoton. Voit tehdä valmiin vastausviestin, jonka lähetät kaikille. Viestissä on hyvä mainita ainakin rekrytoinnin aikataulusta eli milloin palaat viimeistään asiaan. Hakijat hakevat useimmiten moneen eri työpaikkaan, joten kannattaa olla heihin aktiivisesti yhteydessä. Ilmoitathan myös, jos et ole ottamassa hakijaa töihin niin hänen ei tarvitse miettiä, onko vielä mukana rekrytoinnissa.

Ole yhteydessä valittuihin työntekijöihin myös hyvissä ajoin ennen töiden alkua niin muutokset heidän käytettävyydessään ei tule yllätyksenä. Esimerkiksi ns. ei-ammattimaiset kausityöntekijät ja kesätyötä hakevat etsivät paikkoja muiltakin toimialoilta ja saattavat valita toisen paikan. Pidä mielessä, että kiinnostuneita pitäisi olla koko ajan "verkossa" saadaksesi riittävän määrän tekijöitä. 

Jos sinulla on käytössä erillinen sähköpostilaatikko hakemusten vastaanottamiseen voit tehdä automaattisen vastausviestin, joka lähtee heti kaikille hakijoille. Erillinen sähköpostilaatikko on muutenkin kätevä niin saat kaikki hakemukset erilliseen sähköpostiin. 

Kannattaa huomioida, että hakijoiden joukossa on myös työntekijöitä, joille työ ja/tai olosuhteet eivät ole ennestään tuttuja. Tästä syystä selkeä työn- ja työskentelyolosuhteiden kuvaus on tärkeää. Töitä Suomesta sivuilla kerrotaan myös kattavasti kausitöistä työnhakijoille

Työstä sopiminen

Työsopimus tulee tehdä aina kirjallisesti. Työstä sopimisen yhteydessä kannattaa käydä läpi työsuhteen ehdot ja varmistaa, että kaikki on selvää. Työnantajana toimimiseen liittyy erilaisia vastuita ja velvollisuuksia. Sinun tulee hoitaa palkkaperusteiset ja muut ilmoitukset eri viranomaisille, vakuuttaa työntekijäsi ja huolehtia työnantajasuorituksista.

Perehdytä - opasta - ohjaa

Tarjoamme käyttöösi perehdytystä varten muun muassa materiaalia, videoita, perehdyttämisoppaan pohjan. Siirry Perehdytys-sivulle, jonne olemme koonneet materiaalin.  

Rekrytointiprosessi

rekrytointiprosessi rekrytointi

Oikopolut Töitä Suomesta -sivustolla

Töitä Suomesta Oy:n palvelut

Kausityöluvat

Tee kirjallinen työsopimus

Palkkaus - TES

TE-palvelut

EU-rekrytointi

Joustoa työvoimatarpeisiin

Facebook-ryhmä työnantajille

Suljettu ryhmä kausityövoimaa työllistäville yrittäjille. Ryhmä on osa MTK:n ja Töitä Suomesta Oy:n MY-kausi -hanketta. Liity mukaan tästä.

Kokemuksia kausityöstä

Hakulisen Marjatilalla viljellään useampaa eri mansikka- ja herukkalajiketta. Videolla haastattelussa Ilmari, joka kertoo mansikkatilan työtehtävistä ja antaa vinkkejä tilalla työskentelyyn. Ilmari oli ensin istuttamassa ja myöhemmin kesällä poimimassa.

Kokemuksia kausityökesästä

https://www.xn--titsuomesta-n8a5u.fi/wp-content/uploads/leivon_mansikka.jpg Leivon Mansikan yrittäjä ja työntekijät kertovat kesästä 2020. Koronatilanteesta johtuen kausi oli haastava. Työntekijöiden rekrytointi kuitenkin onnistui, ja kaikki sujui hyvin. Työntekijät kertovat siitä, millaista työ on.

Kokemuksia kausityöstä

https://www.xn--titsuomesta-n8a5u.fi/wp-content/uploads/rantalantila-2.png Jonne löysi työpaikan Töitä Suomesta -palvelun kautta kesällä 2020, ja kertoo, miksi haki kausitöitä ja miksi muidenkin kannattaa hakea.

TOP